Disengat lipan? Apa yang perlu anda lakukan…

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini admin nak kongsi mengenai kesihatan. Tujuan admin nak kongsi tajuk ini kerana bila-bila masa kita mungkin menghadapi situasi ini, kalau tidak anda, mungkin saudara anda, kawan-kawan anda, mana lah tahu kan. Malang kan tidak berbau. Apa salahnya menambah ilmu kan.

lipan.jpg

Ok! jika anda terjumpa lipan berjalan-jalan melancong di mana-mana kawasan yang sepatutnya tidak ada lipan, anda haruslah Bunuh lipan tersebut. Harus ye, bukan wajib. Tapi ada baiknya kita bunuh jika binatang tersebut memudaratkan. Tapi jika anda disengat lipan…

11.jpg

1. Jangan Panik!

Tolong jangan panik. Pemikiran manusia adalah sangat terhad apabila dalam keadaan panik. Oleh itu, sebaiknya bertenang setenang yang mungkin untuk beri ruang kepada minda anda untuk berfikir. Jika bukan anda yang terkena, rakan anda ka, atau sesiapa yang berdekatan anda, anda haruslah mendorong rakan anda agar bertenang. Selain daripada menghadkan pemikiran, panik mempercepatkan degupan jantung dan aliran darah. Hal ini dapat mempercepatkan penyebaran bisa sengatan dalam darah kita. Pada waktu ini, telefonlah ambulance, atau mana-mana talian kecemasan untuk membantu anda.

2. Letakkan mangsa pada posisi mendatar. 

Jangan biarkan mangsa berdiri. Dudukkan atau baringkan. Hal ini dapat membantu mangsa bertenang dan melambatkan aliran darah. Kurangkan pergerakan mangsa. Jangan la pula korang suruh mangsa berlari-lari kononnya nak bagi mangsa tak pengsan.

3. Luka

kelabang

Jika terdapat darah pada kawasan sengatan, berhentikan darah dengan kain atau sewaktu dengannya. Basuh kawasan sengatan untuk elak daripada penyakit lain hinggap. Letakkan ais pada kawasan sengatan bagi elakkan kekejangan dan penyempitan saluran darah. Kebiasaanya sengatan lipan ini akan menyebabkan penyempitan saluran darah dan menyebabkan lebam. Kalau ada teh ais ikat tepi pun boleh, bagi mangsa minum-minum duk rilek-rilek sambing sembang pasal politik. Tak mengapa, bagi elakkan mangsa panik dan pengsan.

4. Hospital

Lipan-Header

Paling penting ialah, Hospital. Walaupun luka atau lebam kelihatan semakin baik, tapi anda haruslah ke hospital, Dapatkan nasihat daripada doktor. Takyah lah nak eksyen temberang kata kuat, disengat lipan pun tak apa, Jangan! Pergilah ke hospital, dapatkan rawatan. Mungkin anda disuntik dan diberi ubat. Apa lah sangat anda bayar rm 1 untuk pendaftaran di hospital kerajaan tu. Biasanya kalau kes kecemasan seumpama, tak perlu menunggu, masuk terus bahagian kecemasan.

5. Sebarkan

Anda pernah menjadi mangsa, maka sebarkanlah apa yang perlu anda lakukan jika menjadi mangsa sengatan dan bagaimana anda mengelak dari disengat. Sesungguhnya anda dapat membantu orang lain daripada mendapat kecelakaan.

download (1)

Sebarkan. Jangan lupa like page admin di facebook.

Chill.. ^_^

Advertisements

5 Cara nak bagi sesuatu makanan tu sedap dimakan

square-1463192957-rainbow-popsicles-4b.jpg

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Fuh!, admin harini nak cerita sket mengenai makanan. Dalam dunia ini ada banyak makanan. Sebetulnya tidak ada sesiapa pun boleh kata makanan tu sedap atau tidak. Sebabnya lain orang, lain lah citarasanya. Ada orang kata yang tu sedap, ada yang kata yang tu tak sedap, dan macam macam lagi. Jika ada satu-satu makanan itu apabila dimakan dalam 10 orang dan sepuluh-sepuluh orang tu kata sedap, maka sepuluh sepuluh orang tu adalah sama citarasanya; dan itu memang boleh berlaku.

Namun kebanyakan orang akan mengatakan makanan itu sedap apabila dalam situasi berikut.

1. Makanan Free

05475d95620f827bbe5bce88dac71b360fc270-v5.jpg

Makanan free di sini maksudnya makanan yang di”spend” kan oleh kawan ke, saudara ke, sapa2lah. Kebiasaanya lah, makanan free ni rasanya sedap kerana tak perlu bayar boleh makan! ala, macam kita paw kawan makan di pizza, sedap je rasanya, sedap je poket tu tak keluar duit, ye tak ye. Tapi kalau kawan spend makanan tak sedap, camne? sedap jugak la, sedap kat kawan tu sebab dapat kenakan kita.

nkwobi_recipe_by_sisiyemmie_blog_jaajlb

2. Makanan yang sedikit

woman-annoyed-with-small-amount-of-food-on-plate-e1436826148208.jpg

Makanan yang sedikit ni selalunya sangat sedap. Contohnya kita datang ke satu kedai ini, tengok lauk dia, mana lauk yang sikit tu maksudnya sedap! sebab orang banyak ambik kot? lagi satu contoh, korang beli pisang goreng kat gerai mek nah tepi jalan tu, beli seringgit je. Biar sikit, tapi sedap rasanya. Cuba kalau korang beli lima ringgit! makan lah, mungkin awal-awal tu rasanya sedap. Tapi lama kelamaan rasa tak sedap, sebabnya dah kenyang. Nafsu je semua tu. (jangan kecam admin).;Tapi tak semua rasa macam tu. Dah dikatakan “kebiasaan”.

3. Makanan yang dikongsi

Children_sharing_LR.jpg

Haa. yang ini memang betul. Makanan yang kita kongsi walaupun sedikit, tapi rasanya, fuiyoo, sedap brooo. Sebabnya ada rasa kasih sayang didalam nya. Macam adik beradik, ada 8 orang, kongsi makan coklat cadbury yang ada 10 ketul bila dipatah patahkan papannya, lagi dua tu cmana nak kongsi? Pakat-pakat gigit sikit semua. Masa tu mesti coklat tu rasa sedap je, sebab semua orang gembira, semua dapat rasa, ada silaturahim kat situ. Haaa, so korang pas nie, kongsi la makanan tu yee, jangan pula ada pengemis minta sket korang sepak! apa salahnya beri sedikit karipap yang korang beli tadi pada si pengemis. Sekurang-kurangnya dia pun gembira dapat makan hari tu.

chicken-parmesan-pasta-skillet-collage3

4. Makanan yang sudah lama tak merasa

delicious-food-template_23-2147516877

Pernah tak korang makan makanan sedap zaman korang kecik-kecik dulu? tak kisah la makanan apa tapi makanan yang dah lama korang tak makan. Cuba korang cari makanan tu. Pergg…Konpem sedap punya. Sebab ada nostalgia kat situ. Ada memori. Ada sejarah. Tu yang buat dia sedap tu. Tambahan pula makanan tu memang sedap. Sehingga menjilat-jilat(opps) menjilat jari tuu…

5. Makanan yang isteri masak.

ister-tak-pandai-masak

Yang ini pasti! Biasanya isteri masak ni sedap. Sama ada masakannya benar-benar sedap ataupun sebaliknya. Cuba la korang yang ada isteri tu kata masakan isteri tak sedap. Haaa…balik rumah harini, isteri masak makan tengahari, pas makan, cubalah korang kata tak sedap. Ambik kau, dilemparnya nanti mangkuk hayun sebagai, aaaaaa… Tapi kan, memang masakan isteri ini memang sedap. Sebabnya air tangannya tu, tambah keikhlasannya, keayuannya, kecantikannya, masha Allah, perggg.. Kalau korang betul-betul hargai isteri korang, lelaki-lelaki di luar sana, tak ada yang berpoligami la. Balik hari ini, tengok muka isteri, tatap puas-puas, anggaplah yang itu adalah hari yang terakhir kamu bersamanya, hari-hari adalah hari terakhir, biar rasa camtu, supaya rasa sayang korang tetap kekal abadi hingga ke syurga. Amin. Apa-apapun, makanan isteri tetap sedappppp punya. Nombor 1.

11878_561999350511319_1121391979_n

 

Begitulah perkongsian admin. Bukan semuanya tepat tapi ada kalanya ini lah yang berlaku.

Pesanan admin : Jangan banyak sangat makan tu, nanti gemuk.

Chill

 

8 Kesalahan Jalan Raya yang kecil tapi sering kita lakukan

Asalamualaikum dan salam Sejahtera. Kupasan mengenai pemandu di jalan raya masa kini.

Hari-hari kita sering melihat ramai pemandu yang beragam-ragam di jalan raya. Ada yang perangainya bagai kita nak sekeh kepala pun ada. Namun tidak dinafikan bahawa kesalahan ini dilakukan oleh ramai pemandu bukan kerana tidak ada lesen(maksudnya ada ilmu di jalan raya) tapi kerana sikap dalam diri yang pentingkan diri sendiri.

Pemandu ini ada yang baik, ada yang mengikut peraturan, ada yang suka mencabar diri dan orang lain, ada yang tak kisah, ada yang tak tahu pun dia memandu! Sikap seperti ini lah yang perlu anda fikirkan. Biar kita betulkan yang biasa, biasakan yang betul. Tapi kita pula terbiasakan yang salah, dan menyalahkan yang betul.

Kesalahan-kesalahan kecil di jalan raya yang boleh mengundang padah – Selalu dibuat ni. Baik ngaku! 😛

1. Signal

Ini benda yang paling popular di jalan raya. Signal. Tahukah anda pemandu sekalian bahawa signal itu dipasang di semua kenderaan yang dibenarkan melalui jalan raya? Dan Tahukah anda bahawa memberi lampu signal itu percuma tanpa membayar. Masuk simpang, tukar lorong, memotong, masuk laluan, masuk parking, dan banyak lagi, Tolonglah gunakan signal. Periksa lampu signal anda secara berkala samada masih berfungsi atau tidak. Etika pemasangan signal : Anda perlu memasang signal 3 saat lebih awal sebelum menukar arah, lorong, masuk simpang, dan sewaktu dengannya. 3 SAAT. Bukan dan separuh masuk lorong kanan, baru nak pasang signal. Itu bengong namanya.

2. Bawak Kereta 30KM di lorong Laju

4e88afa69ce0a1f0d223010f6aabd9ef_DrivingSlow.jpg

Kepada pemandu-pemandu Cool di jalan raya, tak salah bagi anda jika ingin membawa kenderaan anda selambat yang mungkin(anda juga bayar cukai jalan) namun memandu kelajuan sebegitu di lorong laju itu amat menjengkelkan. Dah tahu bawa slow, guna la lorong slow. Ini tak. Lorong Slow tak ada kenderaan, nak jugak guna lorong laju. Lorong laju itu gunanya bagi kenderaan yang ingin memotong dan membawa kenderaan laju(ikut had laju yang ditetapkan). Lihat, jika anda membawa perlahan di lorong laju, apa yang akan berlaku ialah, kenderaan yang ingin memotong(laju) akan terpaksa mencelah(macam motor), sekejap ke kiri, sekejap ke kanan untuk meneruskan perjalanan. Tak ke menyusahkan orang macam tu? Silap haribulan, celah sana sini, berlaku perkara yang tidak diingini. Senang ceritanya, bawa perlahan di lorong perlahan. Akur dengan peraturan jalan raya.

b35d85b2c2ece014f8573a7703757244.jpg

3. Pandu bagai jalan raya kita yang punya – duk tengah-tengah siap, tak mau bagi can!

Ini satu lagi sikap yang kurang menyenangkan. Ada sesetengah pemandu suka memandu di tengah-tengah jalan. Mungkin kerana takut tayar sebelah masuk ke kawasan bahu jalan(kawasan berumput) dan sebagainya. hey kawan!, bahawa bawak camtu. Itu Jalan, bukan papa kita punya loo. Sama-sama suma olang bayar cukai punya lo. So, agak-agak le bro, bawak tu biar dalam kawasan yang sepatutnya. Ini perkara kecil sahaja, tetapi kesannya amat berbahaya.

4. Park di bahu jalan

Satu kebiasaan lagi ialah meletak kenderaan di bahu jalan di jalan-jalan yang sibuk. Dah tu depan simpang pulak tu! Huh! Camna kereta yang nak keluar simpang ni nak tengok kereta yang datang dari arah kiri/kanan jika anda menghalan penglihatan dengan meletak kenderaan anda yang belum habis bayar kat bank tu di tepi jalan ini? Hidup meyusahkan orang je kerjanya. Satu kesalahan parking di bahu jalan jika bukan kecemasan dan jika menyebabkan halangan. Woi, kereta korang tu bukan transparent woi. Ini selalunya berlaku di hadapan sekolah-sekolah bila waktu nak balik tu. try tengok esok. Mesti ada punya. Berubahlah wahai manusia.

5. Lampu Brek Rosak

7.jpg

Baik! Sebagai seorang pemilik kenderaan dan juga pemandu, adalah tanggungjawab anda memeriksa kesihatan kenderaan anda. Termasuklah juga keadaan lampu-lampu yang ada pada kenderaan anda. Lampu brek misalnya, jika rosak, camna orang belakang yang folow anda nak tau yang korang tengah memperlahankan kenderaan? tak pasal-pasal kena sondol nanti. Lepas tu kata orang yang sondol yang bersalah. Bengong! Lampu Brek tu Mandatori. Tak ada lampu, saman. Satu lagi budaya iaitu mengubah warna lampu brek. Dah elok dah kaler merah, diubahnya jadi kuning atau putih. Mana nak tau lampu tu lampu brek ke, atau lampu reverse ke, tak ke bengong orang tu? Dan tak perlu la anda “tinted”kan lampu brek tu nak bagi nampak “WAH”. Takyah. Tak pasai-pasai lampu brek tu kurang nampak(tak jelas) nanti haaaa.

6. Memotong sebelah kiri

Perkara ini sering dilakukan oleh pemandu motosikal; dan juga kereta. Kebanyakan pemandu di negara kita dan set dah Mind Set, memotong dari kanan, bukan kiri. Oleh sebab itu, pemandu lebih cenderung memberi perhatian sebelah kanan berbanding sebelah kiri. Jika anda pembonceng/pemandu/pembawa motosikal misalnya memotong dari kiri di “highway” tiba-tiba, kereta yang dipotong menghimpit anda ke tepi. Apa jadi? Jadilah sayur kangkung masak belacan. Fikir sebelum bertindak. Pakai la otak tu. Nak memotong pun kena pikiaq orang lain. Orang lain pun nak guna jalan raya oi. Kereta pun sama, dah lah besar, sebab ego punya pasal, tak suka kereta myvi duk depan kereta dia(sebab keretanya RangeRover) nak potong je kerjanya. Bila lorong kanan pun ada kenderaan, nah ditibainya celah kiri pula, ambik mu! Bengong! Kalau nak tercirit pun, tak perlu membahayakan orang lain. Cirit je la dalam kereta tu, bukan orang tahu. Nak pilih mana, cirit atau mati?

7. Motosikal buat formasi kawad di jalan

image.jpg

Kadang-kadang kita nampak ada penunggang motosikal bercerita sesama sendiri, maka berlakunya dua buah moto bergerak seiringan dan sejalan. Wei, nak sembang tu singgah la kedai mamak ke, petronas ke. Bawak moto tu hati-hati la. Bila anda lakukan seperti itu, sukar bagi kenderaan dibelakang anda memotong kerana risau kalau-kalau anda termasuk lorong kanan(sebab dah seringan pulak jalan). Itu dua buah motosikal. Kalau 3 buah motosikal beriringan? kalau ribu2 motosikal? Kalau penting sangat nak bagi tau rakan sama motosikal tu, berilah signal untuk berhenti di bahu jalan.

8. Kenderaan bising pecut sengaja nak tunjuk

Ada satu motosikal ni, dah habis upgrade dah. Dia punya ekzos sekali rem, satu dunia dengar. Masalahnya bisingnya tu, kita yang mendengarnya. Bukan moto sahaja, kereta pun sama. Bayangkan anda sedap-sedap menunggang memandu motosikal anda dari rumah ke pasar membeli ikan pesanan isteri, tiba-tiba BROOOOMMM!!! bunyi motor memecut sebelah je, terkejut beruk siottt. Jika orang tu jenis melatah, jenis terkejut, camna? tak ke terbang moto tu di langit?

 

Ada ramai lagi perangai yang kurang menyenangkan yang boleh menyebabkan kemalangan jiwa di jalan raya. Sendiri mau ingatlah. Ingat orang tersayang. Betulkan yang biasa, biasakan yang betul. Sekian.

 

Apa aku nak buat? Anakku ter”pornografi”…

hqdefault

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini admin terpanggil untuk memberi sedikit informasi mengenai penggunaan internet terhadap anak-anak. Sejak kebelakangan ini pelbagai kejadian yang amat membimbangkan berlaku dalam usia yang begitu muda dan berpunca daripada salah penggunaan internet. Gejala sosial dan pornografi semakin meningkat gara-gara kegagalan kita mengawal penggunaannya. Jom kita ikuti kupasan mengenai keselamatan penggunaan internet untuk anak-anak.

pornografi-_140701093539-739

Tidak dinafikan bahawa penggunaan internet ini memudaratkan perkembangan minda anak-anak samada anak berusia 1 tahun hinggalah meningkat remaja. Walaubagaimanapun adalah salah kita melarang anak-anak menggunakan kemudahan tersebut. Hal ini kerana internet adalah selaras dengan perkembangan dunia teknologi masa kini hinggakan internet menjadi satu keperluan dan bukan lagi kemahuan.

“Maaf encik, hari ini tak dapat buat pengurusan di bank, sistem offline. Encik boleh datang esok”. Kadang-kadang kita mendegar pegawai bank mengatakan sedemikian, yang membawa maksud kita memerlukan internet. Oleh yang demikian tak salah kita memberi pendedahan kepada anak-anak kita terhadap internet.

Namun persoalannya, bagaimana kita mengawal penggunaan ini? Ramai ibu bapa di luar sana yang telah memberikan anak mereka akses kepada telefon pintar seawal umur 1 tahun. Apatah lagi anak yang berumuk 11 -12 tahun. Tahukah anda ada terdapat berbagai-bagai laman web yang cenderung dibuka oleh anak-anak kita ini yang memaparkan iklan-iklan yang berunsurkan pornografi? Tidak takutkah anda apabila anak anda terdedah kepada pornografi seawal usia begitu?

Baru-baru ini terdapat kes kanak-kanak berumur 11-12 tahun yang merogol rakannya yang viral di media sosial. Curiosity kill the cat? Mereka tahu dari mana? Bukan nak kata semuanya daripada internet, namun 90% daripada 8.5 juta kanak-kanak di Malaysia terdedah kepada bahayanya pornografi ini melalui internet(sumber Utusan). SKMM mengatakan bahawa kanak-kanak menghabiskan 19 jam purata dengan menggunakan internet. Tak perlu kita lihat kajian yang dibuat, lihat saja di persekitaran anda, apa sudah jadi dengan anak muda sekarang.

Demikian itu apa yang perlu dibuat ialah pengawasan. Ibu bapa tidak perlu melarang anak-anak menggunakan internet. Anak-anak perlu menggunakan internet agar mereka dapat mengikuti perkembangan selaras dengan peredaran zaman. Ibu bapa hanya perlu mengawal penggunaan internet. Ada pelbagai cara untuk ibu bapa mengawal penggunaan internet.

1. Hadkan masa Penggunaan telefon pintar

6f3b6ed835b4fee5aeca5c39f2cc6fa4--visual-timetable-autism-classroom-schedule-printable.jpg

Anak-anak kini memerlukan telefon pintar untuk mereka menghubungi ibu bapa mereka ketika perlu. Selain daripada itu, dengan harga telefon pintar yang semakin murah di pasaran, tidak terbeban bagi ibu bapa memberikan anak mereka telefon pintar. Apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa untuk mengawal penggunaan telefon anak mereka ialah dengan menghadkan masa penggunaan telefon. Sebagai contoh, anak-anak hanya boleh menggunakan telefon pintar daripada jam 2 petang – jam 5 petang. Selepas itu telefon pintar mestilah disimpan atau diserahkan kepada ibu bapa. Dengan cara ini ibu bapa boleh mengawal waktu penggunaan. Anda juga boleh membuat peraturan seperti dilarang menggunakan telefon sewaktu di meja makan, ataupun sewaktu mengulangkaji pelajaran.

161205172913-parent-child-tablet-stock-large-169

2. Periksa Telefon pintar/tab anak-anak

Ibu bapa perlu sentiasa memantau apa yang dilihat oleh anak-anak di dalam telefon mereka. Lihat pada sejarah(history) penggunaan pelayar internet(browser) seperti google chrome untuk melihat laman web yang pernah diakses oleh anak-anak. Pasangkan aplikasi Spyware untuk merekod semua penggunaan telefon dan pasangkan kata laluan bagi mengelakkan anak-anak membuka dan membuang aplikasi tersebut. Contoh aplikasi seperti The Phone Sheriff. Boleh search di google playstore.

phonesheriff-investigator-edition
Sekadar gambar hiasan
1 (1)
Sekadar gambar hiasan
21
Sekadar gambar hiasan

3. Gunakan Google Kiddle bagi menggantikan carian asal Google.com. 

Ibu bapa boleh mengubah enjin carian asal pada browser di komputer atau telefon pintar anak-anak anda daripada enjic carian lain kepada enjin carian kiddle. alamat enjin carian ialah https://www.kiddle.co/. Caranya mudah sahaja, anda boleh google untuk maklumat lanjut. Enjin carian Kiddle ini dikuasakan oleh Google. Enjin ini menghalang anak-anak anda daripada ter”pornografi”.

kiddle1

4. Gunakan Youtube Kids 

youtubekidsappjt

Gantikan Aplikasi Youtube kepada Youtube Kids di telefon pintar anak-anak anda. Youtube Kids ini lebih kepada video-video yang mesra kanak-kanak dan menghalang semua video yang tidak sesuai bagi tontonan kanak-kanak seperti keganasan, seks, dan sebagainya. Pasangkan juga kata laluan agar anak anda tidak boleh mengubah dan menambah sebarang aplikasi baharu di telefon. Jika perlu, minta kebenaran ibu bapa.

unnamed

5. Luangkan masa dengan anak-anak di luar

Sebagai ibu bapa, adalah patut anda meluangkan masa dengan anak-anak di luar rumah selain memberikan masa anak-anak menggunakan internet. Apabila anak-anak tidak melakukan sesuatu terutama semasa waktu senggang, anak-anak cenderung menggunakan internet memandangkan pada zaman sekarang internet menjadi bualan di sana sini. Oleh itu ibu bapa boleh mengisi masa senggang itu dengan membawa anak berkelah atau berkemah, melawat tempat-tempat menarik, membeli belah, bersukan dan sebagainya. Selain mengeratkan silaturrahim kita dapat mengawal masa anak-anak kita dengan benda-benda yang berfaedah. Elakkan anak-anak kita terlalu lama dengan internet.

article-0-13D11253000005DC-58_468x339
Sekadar gambar hiasan
FatherReadsToSonsUnderSheets.jpg.653x0_q80_crop-smart
Sekadar gambar hiasan

6. Dedahkan anak-anak mengenai bahayanya Pornografi

Anak-anak perlu tahu apa itu pornografi. Jangan berselindung sebaliknya ceritakan dan terangkan kepada anak-anak mengenainya. Terangkan apa itu pornografi, bagaimana, dan kesan jika melakukan pornografi. Tekankan mengenai pengetahuan agama dan moral dan wujudkan kesedaran mengenai bertapa bahayanya jika terdedah. Bagi contoh-contoh perkara yang telah berlaku kepada anak-anak. Dan galakkan anak-anak mengajar rakan-rakan menghindari gejala pornografi.

7. Pantau rakan-rakan anak kita

232B6A5000000578-0-image-a-2_1442358858884

Ibu bapa perlu tahu siapa anak kita berkawan, di mana, dan apa yang dilakukan mereka. Bukan kita menghalang aktiviti anak-anak, kita hanya perlu memantau dan memberi sokongan jika perkara yang dilakukan mereka adalah positif dan berfaedah. Sebagai contoh anak-anak kita pergi ke pusat sumber bersama rakan-rakan. Sebagai ibu bapa, perlu kita pastikan bahawa anak kita benar-benar datang ke pusat sumber.

8. Galakkan bermain game secara sihat

161205172913-parent-child-tablet-stock-large-169

Anak-anak tidak lari daripada bermain permainan di telefon pintar dan komputer. Ibu bapa tidak perlu larang, sebaliknya bersama-sama anak-anak bermain permainan tersebut. Peranan ibu bapa di sini adalah menjadi sebahagian daripada hidup anak kita dan pada masa yang sama kita mengawal penggunaan anak-anak kita. Tak salah kita bermain game tapi elakkan terleka sehingga terlupa perkara yang lebih penting. Anda hadkan masa (lihat nombor 1) bermain game.

Bagi admin, adalah penting ibu bapa penjaga mengetahui perkara ini. Jangan abaikan anak-anak kita dalam semua aspek termasuk peribadi dan perasaannya. Perkembangan dan pertumbuhan anak-anak bukan sahaja dari aspek fizikal tetapi dalam aspek sosial dan kerohanian juga berlaku. Banyak contoh-contoh di sekeliling anda yang dapat anda lihat sendiri. Bandingkan sendiri hasilnya jika menjaga anak seperti ini, dan bagaimana pula bagi mereka yang menjaga anak dengan cara mereka sendiri. Ibu bapa lebih kenal anak mereka, maka andalah yang paling perlu untuk mengawasi mereka. Ingatlah, anak kita hanya berada di sekolah 6-8 jam sahaja, selebihnya di rumah dan pengawasan ibu bapa. Kuncinya ialah mudah, jika anda ibu bapa, cuba berada dalam kategori anak anda, andaikan anda seorang yang berumur seperti anak anda, telusuri keperluan anak anda, dan sematkan di jiwa dan minda anak-anak mengenai bahayanya pornografi. Semoga berjaya.

Chill

Sumber : Admin Ceredit, Googling…

 

8 Movie best 2017 – 2018 – Kompom pecah panggung!

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Harini admin ingin berkongsi kepada anda beberapa movie yang akan keluar (masih belum release sehingga hari ini).

Jom kita lihat movie tersebut.

1. KINGSMAN : THE GOLDEN CIRCLE

Ber”genre” kan filem Aksi, filem ini diarahkan oleh Matthew Vaughn yang bakal dikeluarkan pada 22 September 2017. Berdasarkan filem Kingsman sebelum ini yang keluar pada tahun 2014, filem aksi ini sudah tentu menjanjikan anda pengalaman yang menakjubkan. Jangan ketinggalan menyaksikan filem yang dilakonkan oleh Taron Egerton, Halle Berry, Channing Tatum, Colin Firth, Julanne Moore, dan banyak lagi.

maxresdefault
Sumber : Google

sbox-soapbox-my-most-anticipated-movies-of-2017

2. AVENGERS : INFINITY WAR

Avengers_Infinity_War_logo_update

Anda sudah tentu pernah menyaksikan filem Avengers keluaran Marvel sebelum ini. Marvel terkenal dengan penghasilan karya filem inspirasi komik-komik popular marvel termasuklah Spiderman, Ironman, Captain America dan banyak lagi. Menurut pengalaman admin, kebanyakan filem aksi Marvel ini tidak mengecewakan. Apapun kita perlu tunggu filem ini keluar pada tahun hadapan.

download (1).jpg

download

Avengers Infinity War akan dikeluarkan pada 25 April 2018(di belanda, International tak pasti lagi). Filem ini diarahkan oleh Anthony Russo:Joe Russo dan dibintangi oleh Robert Downey Jr, Chris Pratt, Chris Evans, Chris Hemworth, dan banyak lagi. Semua pelakonnya hebat-hebat!

3. DEADPOOL 2

Filem Aksi lucu ini juga antara filem yang ditunggu-tunggu. Filem keluaran Marvel Entertainment ini juga bertemakan aksi dan komedi yang dilakonkan oleh Ryan Reynolds, Josh Brolin, Zazie Beetz, Brianna Hildebrand, Morena Baccarin dan ramai lagi (google sendiri). Filem yang diarahkan oleh David Leitch ini akan keluar pada tahun 2018. Belum ada tarikh official dikeluarkan oleh Marvel namun sudah tentu bagi peminat filem aksi, filem ini tidak akan mengecewakan. Worth to wait.

gallery-1471278688-deadpool-2-1200x675.jpg

4. INSIDIOUS : THE LAST KEY

Kepada peminat-peminat filem seram, kemunculan semula siri Insidious arahan Adam Robitel dan producer oleh James Wan ini pasti mengujakan anda semua. Filem ini dibintangi oleh Lin Shaye, Leigh Whannel, Hana Hayes, Tessa Ferred, Josh Stewart, dan lain-lain bakal keluar pada 5 Januari 2018(USA). Kebanyakan filem hasil James Wan tidak mengecewakan yang mana pada tahun 2017(baru-baru ini) beliau baru sahaja menghasilkan satu filem seram iaitu Annabelle : The Creation.

hqdefault (1)
Sumber:Google
hqdefault
Sumber:Google
162988_aa
Sumber:Google

5. MISSION: IMPOSSIBLE 6

Mission-Impossible-Rogue-Nation-Review-hq-copy.jpg

Pernah anda melihat filem Mission Impossible sebelum ini? sehingga kini ada 5 siri filem yang dibintangi oleh pelakon terkenal Tom Cruise ini. Pengarah bagi siri 6 ini ialah Christopher McQuarrie. Filem bertemakan aksi dan pengembaraan ini akan dikeluarkan pada 27 Julai 2018(USA). Admin pasti ramai yang akan menantikan kemunculan semula filem ini. Walaupun terdapat pelbagai pendapat mengenai filem Mission Imposible sebelum ini, namun sudah pasti filem yang dibintangi oleh pelakon Tom Cruise, Rebecca Ferguson, Henry Cavil, Simon Pegg, Ving Rhames dan pelakon lain pasti memecah ‘panggung” anda. Nantikannya tahun hadapan!

6. THE NUN

8d26df_8e7ead8e7a4c4efb8527d10786c4b924-mv2

The Nun merupakan satu lagi Filem James WAn yang diarahkan oleh Corin Hardy. The Nun merupakan kisah mengenai satu watak dalam conjuring 2 iaitu Valak. Filem ini dibintangi oleh Bonnie Aarons, Taissa Farmiga, Charlotte Hope, Demian Bichir dan ramai lagi. Filem ini dijangka akan keluar pada 13 Julai 2018.

So kepada peminat-peminat filem seram, filem ini pastinya menjadi tumpuan kerana kebanyakan filem James Wan tidak mengecewakan para penonton.

7. ANT MAN AND THE WASP

Marvel juga pada tahun hadapan akan mengeluarkan satu lagi siri iaitu ANT MAN. Filem ini adalah siri bagi ANT MAN yang pertama yang dilakonkan oleh Paul Rudd, Evangile Lilly, Michael DOuglas, Micheal Pena, Hanna Jon dan banyak lagi. Filem ini diarahkan oleh Peyton Reed dan bakal ditayangkan pada 6 Julai 2018.

Bagi peminat filem-filem Marvel, jangan lupa untuk letakkan peringatan(reminder) Pada kalender anda dan kosongkan jadual pada hari tersebut untuk sama-sama menyaksikan filem ini di pawagam. ^_^

8. HAN SOLO : A STAR WARS STORY

HT-han-solo-movie-set-jef-170221_1_16x9_992.jpg

Bagi peminat filem Star Wars, anda sudah pasti gembira dengan penampilan filem ini pada tahun hadapan. Filem siri Star Wars ini diarahkan oleh RON Howard dan bakal ditayangkan pada 25 Mei 2018. Filem ini dibintangi oleh Alden Ehrenreich, Emilia Clarke, Donald Glover, Woody Herrelson dan pelakon-pelakon lain. Filem ini bertemakan aksi dan fantasi dan sedang dibuat penggambarannya. Sama-sama kita nantikan pada tahun hadapan.

 

Ada banyak lagi movie yang menarik yang akan keluar pada tahun depan. Antaranya ialah

  1. The Predator
  2. The Incredibles 2
  3. Jurassic World
  4. Ready Player One
  5. Black Panther
  6. Pacific Rim: Uprising
  7. Aquaman
  8. Tomb Rider
  9. Wreck it Ralph 2
  10. Fantastic Beasts and where to find them 2
  11. Maze Runner: THe Death Cure
  12. Fifty Shades Freed
  13. Rampage
  14. Hotel Transylvinia 3

Jangan lupa untuk like page admin di facebook.

Chill ^__^

 

 

Kerana Pemadam Kaler Hitam, Peperiksaan UPSR Tergendala…

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini admin ingin kongsikan kisah seorang guru yang menjadi seorang pengawas UPSR. Kisah ini diilhamkan daripada kisah benar. Chill ^__^ .

ke_06.1.jpg
Sekadar gambar hiasan

Aku seorang guru di sebuah sekolah rendah di Malaysia. Nak dijadikan cerita, aku dilantik menjadi salah seorang pengawas peperiksaan di sekolah X. Kalau tak silap, sekolah tu lebih kurang 5 kilometer daripada sekolah aku. Taklah jauh. Nak timba pengalaman lah katakan.

Tanggal 07 September 2017, aku menerima Whatsapp mengatakan aku ada taklimat dan melawat pusat pada 08 September 2017. Maka keesokan hari(08 hb) aku pun pergilah ke pusat tu di sekolah X tadi seawal pukul 8 pagi kerana taklimat tersebut pada pukul 8.30. Setiba di sekolah tersebut, aku dan beberapa lagi pengawas lain (baru kenal) disambut oleh guru besar sekolah tersebut. Kurang lebih pukul 9 pagi, kami dibawa melawat dewan peperiksaan(ada 5 dewan, kelas je sebenarnya). Sambil melawat, kami memeriksa sama ada dewan tersebut boleh digunakan sebagai dewan peperiksaan ataupun tidak. Selepas lawatan tersebut, kami diberi taklimat oleh Ketua Pengawas. Agak strict jugak la, tapi aku ok je.

image.jpg
Sekadar gambar hiasan

Aku pun agak teruja kerana ini kali pertama aku dilantik menjadi pengawas UPSR. Dipendekkan cerita, hari pertama peperiksaan UPSR berjalan, aku ditugaskan menjaga dewan 1. Pada awalnya rasa berdebar kot, teringat ketika aku sendiri mengambil peperiksaan UPSR beberapa belas tahun yang lepas. Namun, pada sidang yang kedua, aku berasa agak bosan pulak. Semua telefon pengawas dikunci dalam peti besi. Tak boleh la nak bukak facebook. Adoi!. Tapi itulah tanggungjawab seorang pengawas. Hari pertama ku kira lancar. Tak ada masalah sangat.

Hari kedua, aku ditugaskan menjaga dalam bilik 4. Dalam tu ada 16 orang murid je. Tak lah ramai, dewan tu pun besar. Mungkin benda dah nak jadi, hari tu elektrik tak hidup pulak dah di dewan tersebut. Agak panas juga lah, kasihan murid-murid yang mengambil peperiksaan. Dengan keadaan itu, suasana menjadi sangat senyap. Selalunya kipas syiling tu akan memenuhi keheningan sewaktu peperiksaan. Kali ini hanya bunyi tapak kasut aku je yang bising. Sedang aku bergerak dari meja ke meja, tiba-tiba sebiji pemadam jatuh dari meja seorang calon ini. Bergolek pemadam tu hingga ke belakang. Yelah, sebagai pengawas, akulah yang kena kutip menatang tu. Lalu dengan langkah yang yakin aku pun kutip la pemadam tu. Aku tunduk kutip pemadam tu kaler hitam, tak disengaja aku terkentut. Adoi, kuat pulak tu. Malu siott! Semua calon dalam dewan tu ketawa. Aku pula merah padam dah muka ditambah lagi dengan bau bauan kentut tu. pergg. Tergendala sebentarlah sesi menjawab soalan. Aku still ok la, masih boleh control, tapi dalam hati, mak ai, malu bagai tinggi gunung kinabalu. Aku pun beritahu kepada calon-calon tu agar senyap dan teruskan menjawab. Sempat jugak aku minta maaf.

peperiksaan.jpg
Sumber : Google

Pengalaman hari kedua tu telah mengajar aku agar lebih berhati-hati. Jangan kerana pemadam kaler hitam, habis muka ku merah padam.

Sekian.

(Cerita ini sekadar pengkongsian. Jika melibatkan mana-mana pihak, aku minta maaf sangat-sangat ya. BTW, Good Luck Calon-calon UPSR 2017)

Isteri halau suami, akhirnya isteri…

Capture-8
Sekadar Hiasan : Sumber Google

“Abang keluar sekarang! Saya tak suka tengok muka abang!”
Saya ambil kunci. Ambil anak dan masuk kereta.
Isteri call
‘Abang pergi mana? Kenapa tinggalkan saya?’
Allahu. Saya patah balik dan masuk rumah.
“Kalau nak keluar, keluarlah. Saya tak paksa pun abang nak pergi mana!”
Saya duk depan pintu. Serba salah nak keluar ke nak masuk ni. Masuk nanti salah, keluar lagilah salah. Saya duduk tepi rak kasut.
“Abang ni, kenapa duduk situ? Kotorkan! Masuklah!”
Saya masuk dengan anak sekali. Kami duduk macam tetamu yang datang nak beraya. Rasa asing di rumah sendiri.
Duduk sampai tertido. Sedar-sedar isteri dah baring di riba. Habis basah airmatanya membasahi seluar saya.
Nak bagitahu apa?
Itulah isteri kita. Dia makhluk yang paling ajaib pernah kita jumpa. Dia tiba-tiba macam bidadari dari syurga, kadang-kadang macam geram je kita rasa. Kadang nak cubit secubitnya.
Allah ciptakan mereka untuk kita. Tak percaya? Buka Al Quran dan bacalah.
Kita yang lelaki ni boleh tegak berdiri.
Perempuan ni memang memang dia punya senget dan kona boleh lari sana sini.
Sabarlah.
Itu sahaja Allah pesan pada kita.
Kalau tak boleh sabar, gigitlah pokok pisang tu berkali-kali!

istri beat suami
Sekadar hiasan : Sumber Google

Sumber : Abu Hurairah Asifa

23
Sumber : Facebook Abu Hurairah Asifa
Isteri-Yang-Panas-Baran-Ego-Sering-Tengking-Suami-Bacalah-Nukilan-Ini-Sedarlah-Sebelum-Terlambat-760x490
Gambar sekadar hiasan
672972104-612x576
Gambar sekadar hiasan

Resepi Cendawan Goreng Berempah, Perghh..

21032532_387907274945500_553204338222048209_n

Asalamualaikum dan salam Sejahtera. Harini admin nak share satu resepi yang admin pinjam daripada Resepi Memikat Hati. Resepi Cendawan Goreng Berempah. Admin memang seorang peminat cendawan. Sedap!

Jom belajar camna nak buat cendawan goreng ni.

CENDAWAN GORENG BEREMPAH 
BAHAN BAHAN:
Cendawan Tiram secukupnya
BAHAN BANCUHAN:
Tepung beras
Sedikit rempah kari daging
Bawang Merah (dikisar)
Bawang Putih (dikisar)
Sedikit air kapur (optional)
Sedikit minyak masak
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa.

20994382_387907324945495_1893975197045983065_n.jpg
CARA-CARANYA:
basuh cendawan terlebih dahulu. Perah dulu air pada cendawan dan toskan.
Satukan bahan bancuhan dalam satu bekas. Bancuh tepung agak agak macam nak buat goreng pisang.
Celupkan cendawan satu persatu dalam tepung bancuhan tadi dan goreng sehingga masak/perang keemasan. Angkat dan toskan. Selamat mencuba.

21032508_387907301612164_3926141314403596344_n.jpg
*Resepi ni agak agak saja sukatannya. Kalau cendawan banyak, bancuhlah tepung lebih sikit. Macam nak buat goreng pisang je. Biasa orang tua-tua share resepi pakai mulut saja. Saya share apa yang mak mertua sampaikan. Mak mertua kami memang suka masak sorang sorang kat dapur petang petang ni. Terima kasih sudi LIKE cendawan goreng mak mertua kami. Doakan mak kami sihat tubuh badan ya. 😊
Kredit resepi ini kepada cik puan siti masitah
💕💕 KALAU NAK SHARE,SILA KOMEN “SHARE”
(Supaya fanpage lebih aktif di News Feed Anda) TQ ^^💕💕
Like & Share
Resepi Memikat Suami

*Resepi ini disalin terus daripada sumber.

Up ↑