Mitos atau fakta? : Kaedah periksa madu asli dengan semut…

bee-2286122_960_720
Madu lebah yang dipelihara (sumber:google)

Madu merupakan antara makanan yang paling berkhasiat yang boleh kita temui di muka bumi. Banyak jenis madu yang ada yang mana jenis madu ini biasanya ditentukan oleh si pengumpulnya(lebah madu). Ada macam-macam jenis lebah madu yang bekerja keras melawat ribuan bunga dan mengumpulkannya.

Kerana permintaan madu yang amat tinggi dalam pasaran, ramai peniaga madu lebah ini telah mencampurkan bahan-bahan tertentu untuk mengaut keuntungan. Biasanya peniaga madu akan mencampurkan air gula untuk menambahkan kuantiti madu dan menjualnya sama dengan harga madu asli.

MADU2e
Madu lebah yang sedia dipasarkan

Oleh yang demikian, sebagai pembeli perlulah memeriksa ketulenan madu yang dibeli di pasaran jika ingin mendapatkan madu yang asli bagi mengelakkan diri tertipu. Ada yang mengatakan bahawa Madu dapat dipastikan keasliannya dengan menggunakan semut. Sekiranya madu tersebut dihinggapi oleh semut, maka madu itu bukan madu asli.

Honeypot ants (Myrmecocystus mimicus) at Oakland Zoo
Sekumpulan semut membawa balik madu daripada sarang lebah ke sarang semut (Sumber : Google)

Mitos atau Fakta? 

Jawapannya ialah Mitos semata-mata.

Semut merupakan haiwan semulajadi ciptaan Allah yang amat unik. Semut lebih tertarik kepada madu asli kerana nutrisi yang ada pada madu itu amat baik. Sedangkan semut makluk Tuhan yang kecil ini pun mengetahuinya. Kajian pernah dijalankan oleh sekumpulan penyelidik di eropah untuk mengkaji kebenarannya. Ternyata ada semut yang tidak tertarik pada madu lebah. Namun begitu banyak jenis semut yang memilih untuk menjadikan madu sebagai salah satu senarai makanan pilihan mereka. Selain daripada itu, madu mempunyai pelbagai flavor bergantung pada bunga-bunga asal madu tersebut. Ada sesetengah perisa(flavor) tersebut tidak disukai oleh semut. Namun Masih belum ada kajian yang mendalam mengenai perkara ini.

lechenie-akne-syrym-medom-524x3491

Oleh itu, menggunakan semut untuk memastikan keaslian madu adalah MITOS dan keputusannya tidak boleh diterima pakai kerana ada semut yang tertarik pada madu dan ada juga semut yang tidak tertarik pada madu.

Tips mengenalpasti madu asli.

madu asli
Madu asli tidak larut dalam air pada gelas sebelah kanan. (Sumber : Google)

Gunakan tips berikut untuk mengenalpasti keaslian madu

  1. Madu mempunyai berat jisim yang berlainan daripada air. Jika madu dimasukkan ke dalam gelas kaca yang berisi air, madu asli akan berkumpul di dasar gelas kerana madu asli mempunyai ketumpatan yang lebih berbanding air. Jika madu itu larut di dalam air (walaupun anda tidak membancuhnya) maka itu adalah madu yang telah dicampurkan air gula atau bahan-bahan lain.

Itu sahaja perkongsian pada kali ini. Semoga bermanfaan kepada anda semua.

Chill! ^_^

Advertisements

Mitos atau fakta? Bateri telefon akan rosak jika terlebih cas…

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Episod mitos atau fakta yang pertama daripada admin, ramai yang bertanyakan mengenai beteri telefon, adakah bateri telefon akan rosak jika terlebih cas?

download

Ramai antara anda yang pernah melakukan ini bukan? maksud admin, terlebih mengecas telefon. Kebanyakan kita sibuk dengan urusan seharian dan mengambil keputusan untuk mengecas telefon kita sebelum tidur. Telefon kita akan sepenuhnya dicas pada jam 3 pagi(contoh), tapi kita bangun jam 7 pagi. Apa yang berlaku, telefon terlebih cas bukan. Ramai berpendapat bahawa bateri akan rosak dan boleh menyebabkan terbakar jika terlebih cas.

Okay, keputusannya ialah, ini adalah Mitos dan juga Fakta.

Mitos :

Bateri telefon pintar yang ada pada masa kini telah dilengkapi dengan sistem yang cukup pintar, yang mana jika telefon kita telah dicas penuh, ia akan berhenti mengecas secara automatik walaupun masih bersambung dengan pengecas. tak caya? buat banyak research. Yela, mesti syarikat pembikinan telefon ini telah memikirkan masalah ini dan membuat penyelesaiannya. perkara ini sdah lama berlaku, so, dah banyak pembaharuan dilakukan. Maka anda di luar sana, tak perlu risau jika bateri terlebih cas, kerana itu adalah mustahil bagi telefon-telefon yang serba canggih kini. Namun kita beringat-ingatlah, jangan la sengaja terlebih cas kan.

CR-Magazine-Hero-how-to-maximize-your-smartphone-battery-life-11-16-v2-

Fakta:

Bagi telefon yang dikeluarkan 2014(anggaran) dan kebawah, ada kemungkinan perkara ini berlaku. Hal ini kerana ada peranti yang belum dipasang sistem berhenti cas secara automatik tu, yang macam ada kat hp korang zaman sekarang ni. Sebagai contoh, Nokia 3110 tu kalau lebih cas, lama2 baterinya akan kembung? bukan?

overcharge-phone.jpg

Tambahan : 

Kamu perlu mengetahui bahawa bateri telefon pintar ini ada jangka hayatnya. Akan sampai suatu masa bateri itu akan rosak, atau tidak dapat menyimpan cas dengan lama. Hal ini masih belum dapat diatasi oleh semua pengeluar peranti-peranti yang menggunakan bateri yang sebegitu. Jadi kalau telefon tu dah hangkang dah baterinya, p la kedai, tukar.

download (1).jpg

Tips memanjangkan hayat bateri peranti telefon anda :

  1. Jangan biarkan telefon anda kurang daripada 5 peratus bateri. Bateri perlu ada cas di dalamnya untuk berfungsi dengan baik. Jika bateri tidak ada cas, boleh menyebabkan bateri tersebut rosak. Nasihat admin, kalau dah 10 atau 20 peratus bateri tu, cas la dia. Itu yang terbaik untuk menjaga hayat bateri.
  2. Jangan jemur peranti anda di bawah cahaya matahari. Hal ini menyebabkan perubahan kimia dalam bateri yang boleh mengurangkan jangka hayat bateri anda.
  3. jaga telefon anda daripada masuk dalam air. Walaupun telefon anda kalis air(waterproof), jangan la sengaja menjatuhkannya di dalam air. Memang dia kata kalis air, nanti ada leaking, menyesal tak ke sudah nanti.
  4. Gunakan Power Source yang betul. Kalau dah memang peranti tu menggunakan charger yang 1.5 ma, jangan memandai guna fast charger yang outputnya 5.1 ma. Itu menyebabkan litar pada papan(board) yang berfungsi mengecas bateri akan terbakar.

 

5 Tips menonton wayang di panggung

Kepada anda semua kaki wayang di luar sana, hari ini admin ingin share sedikit berkenaan tips menonton wayang. Korang boleh je tak ikut tips ni, cuma tak rugi bace. Kot2 ada yg berkenaan.

Okay, ini tips menonton wayang.

1. Daftar jadi member

Kalau korang memang kaki wayang, admin syorkan korang daftar member dan ambik kad. Banyak benda bleh dapat. Contohnya korang boleh kumpul point. Daripada point tu korang boleh redeem free ticket atau popcorn ke, apa2 je la yg ditawarkan. Selain itu ada reward time birthday korang.

2. Beli ticket online

Sekarang dah dunia hujung jari, belilah tiket online. Korang dapat skip daripada berbaris panjang. Lgpun korng boleh tengok seat yang available sebelum beli tiket tu. Selain tu boleh dapat discount selalunya. Kalau korang jumpa mana2 voucher boleh redeem. Dapat jimat sket duit.

3. Beli popcorn sekali dengan tiket

Kalau korang tengok wayang kat MBO, beli popcorn sekali dengan tiket. Jimat duit korang. Ada set2 tertentu yg menjimatkan.

4. Tengok wayang selepas 2 minggu ditayangkan

Kalau korang tengok wayang masa filem tu launching memang sesak la beb. Kekadang tu bising bingit dalam panggung. Kalau jenis org tak suka bising mase tengok wayang tu, tak perlu terburu2, tunggu dah reda baru g tengok. Ambil weekdays atau mase pagi. Jarsng org tengok wayang kul 10 pagi. Tak lah jorang rase nak terajang org je kalau ada yg membingitkan telinga. Kan kan kan??

5. Ikut peraturan panggung wayang

Korang tengok wayang kan, buat cara tengok wayang. Jangan ikut cara tengok tv ngan kengkawan kat rumah. Kaki tu biar duduk elok2 jangan smpai naik atas kerusi org lain, kalau nak buat jugsk tunggu la kaki org lain naik atas muka korang pulak. Nak gelak tu bleh tp gelak time lawak je. Ni dari awal smpai skrin wayang tu tunjuk credit pun masih gelak mcm nak mampus. Pi rahh.. tumbuk kang baru tau. Dan kalau korang nak tau memang lah ada pekerja yang akan tolong kutip sampah korang tu tapi cuba lah beradap sket. Buang lah sampah tu di tempat yang disediakan. Biasa kat luar pintu mase korng nak blah dari hall tu ade je disediakan tong sampah. Pandai berak pandai cebok la.

Sekian tips menonton wayang. Harap berguna la ye.

Tips Makan Pizza Hut ;P

Anda pasti pernah dengar@makan Pizza Hut kan? Tahukah anda asal nama Pizza Hut ialah Putt Putt? Pizza hut diasaskan pada tahun 1958, lebih kurang setahun selepas Malaysia Merdeka. Pizza merupakan makanan yang berasal daripada Itali, namun yang peliknya, Pizza Hut tidak pernah memasuki pasaran Itali.

PizzaHut.jpg

Harini admin ingin memberitahu anda beberapa tips jika anda hendak makan di Pizza Hut.

1. Makan Pizza Ketika Panas!

150526103052-pizza-hut-natural-780x439

Haa, bagi mereka yang penggemar pizza ni, paling sedaplah makan pizza ketika panas-panas. Masa tu la cheesenya tu, pergggggg, boleh ditarik-tarik bagaikan benang beb. Masa tu la juga pizza tu rasanya power. Hal ini kerana cheese tidak beku.

2. Makan ketika Lapar

8a55f9e680d72f4ca6ee464fb7547cfa

Kalau korang baru je lepas makan, toksah nak sibuk pegi pizza. Pizza biasanya tak sedap kalau dimakan ketika perut kenyang. Admin tak tau la kalau yang jenis perut umpama tiub tayar moto yang boleh adjust kebesarannya(cewah). Lagipun sunnah Nabi, makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang.

3. Pesan Pizza Set

Pizza-Hut-Set-Jimat-As-low-RM15-Price-Promotion-2017.jpg

Kalau korang nak jimat, pesanlah dalam bentuk set. Kalau beli asing-asing pizza tu, agak mahal sedikit lah berbanding memesan yang dah di dalam set-set. Lagipun biasanya set-set tersebut(yang korang nampak dalam buku menu tu) sudah disusun kesesuainya. Mushroom soup biasa digandingkan dengan Roti Bawang tu. Kan kan kan.

4. Baca resit

resit

Korang rajin-rajinkan lah diri baca resit pizza korang tu. Kekadang ada promosi, atau baucer yang disertakan dengan resit. korang boleh isi soal selidik pada laman web pizza tu dan masukkan kod dalam resit tu, bleh dapat pizza murah sket. Cuba korang baca-baca la ye.

5. Yang paling penting, Baca Doa

doa-sebelum-makan-upin-ipin.jpg

Ini yang utama sekali. Kalau makan tak  baca doa, siap tak basuh tangan bagi, bukan takat setan ikut sekali makan, jebon pun turut serta makan dengan anda. So, bila makan pizza tu, bawak bawak la bersyukur, baca doa, semoga rezeki dirahmati Allah. Satu lagi, jangan ajak “nafsu” makan sekali.

 

Selamat Mencuba korang. Chill

 

Sumber gambar: Search je kat google

Hati-hati dengan hotel sekarang…

Peringatan buat semua orang yang suka menginap di HOTEL tak kira tempat.
👉#Becarefully#👈

🎥📷📹
Hati2 dgn hotel2 skrng ni…

🎥📷📹
Kamera pun dah cnggih…

🎥📷📹
Jenis kamera muncung jarum
adalah kamera yg digunakan oleh sindiket yg suka ambik keuntugan dari org yg sengaja dizalimi terhadap penghormatan mangsa.

🎥📷📹
Pesan pada sahabat yg nak berhoneymoon.

🎥📷📹
Bagaimana nk pastikan tiada kamera tersembunyi dlm bilik hotel/homestay?

🎥📷📹
Semasa menginap di hotel/homestay, mcm mana kita nak tau xde lubang kecil utk kamera tersembunyi?

🎥📷📹
Semasa bercuti atau urusan kerja, pernah terpikir tak semasa menginap di hotel/homestay gerak geri kita diperhatikan dan dirakam?

🎥📷📹
PERINGATAN UTK.SEMUA!!!

🎥📷📹
Semasa menginap di hotel/homestay, anda boleh gunakan kaedah2 ini utk memastikan tiada kamera tersembunyi dlm bilik anda:

🎥1- Setelah memasuki bilik, padam semua lampu,tutup tingkap dan langsir.

📷2- Pastikan bilik dlm keadaan segelap yg boleh.

📹3- ON kan camera phone anda tetapi jgn ON flash camera.

🎥4- Pusing sekitar bilik anda dgn phone ditangan.

🎥📷📹
Sekiranya anda menjumpai DOT/TITIK MERAH kelihatan dlm skrin kamera anda,

🔹ITU BERMAKNA ADA KAMERA TERSEMBUNYI DIPASANG DLM BILIK TERSEBUT🔸

🎥📷📹
Pastikan ianya betul2 kamera dan buat laporan polis.

🎥📷📹
Sekiranya tiada dot/titik merah itu bermakna bilik anda selamat.

🎥📷📹
Hantar dan kongsilah peringatan ini kpd sesiapa sahaja yg akan/selalu melancong/urusan kerja.

#copypaste
#gambarsekadarhiasan
#sabahmuslimtour

Credit to Amirul Afendi

Kucing beri pengajaran kepada wanita yang sering dedah “aset”.

Hawa : Assalamualaikum..mak. Ni ikan yang emak pesan, nak letak kat mana.? Ibu : Seekor letak bawah tudung saji, seekor lagi letak je dalam pinggan atas meja. Hawa : Baik mak. Tak lama selepas tu datang seekor kucing makan ikan di atas meja. Si ibu hanya melihat sambil tersenyum. Datang si Hawa lalu terkejut..😳 Hawa : Ibu.!! Kucing makan ikan atas meja, kenapa ibu tak halau. Ibu : (sambil tersenyum) Kenapa nk halau..?? Hawa : Ye..lah, kucing makan ikan yang Hawa beli tu. Ibu : Biarkan lah, Hawa yg tak tutup ikan tu, bukan salah kucing. Dia nampak *”rezeki”,* jadi dia makan lah. Hawa : Ibu yang suruh letak mcm tu atas meja, Hawa ikut je..hhmmmmmmm. Ibu : Hawa, ibu saja je nk suruh Hawa letak ikan mcm tu, kucing tu pun ibu yg bagi masuk. Hawa : Tapi kenapa..?? Ibu : Dalam hidup ni kita dibagi pilihan. Tapi apa pilihan yang kita ambil, itu kita yg tentukan. Hawa : Hawa tak paham lah ibu. Ibu : Kucing itu seperti lelaki (sambil melihat kucing yg tgh sibuk mkn..nyum nyum) dan ikan itu pula ibarat Hawa. Hawa : Hahahaha..tapi apa maksud ibu..?? Ibu : Hawa beli 2 ekor Ikan, seekor ada bawah tudung saji, elok tak terusik pun oleh kucing, nampak pun tak. Seekor lagi yg tengah sedap di ratah kucing. Nak marah kucing tu pun tak boleh jugak sebab Hawa yg letak terdedah macam tu. Hawa, Hawa anak ibu selama ini ibu lihat Hawa berpakaian ketat, tudung jarang² pakai. Hawa sedar tak yg banyak mata lelaki memerhati yang cuba ambil peluang untuk *”meratah”* Hawa. Andai takdir Hawa seperti ikan yg diratah kucing itu, ibu marah *”kucing”* yg dah meratah pun tak guna sebab Hawa sendiri tak jaga apa yang sepatutnya Hawa jaga. Masa tu Hawa sesal pun dah tak guna. Hawa: Ibuuu 😔.. Ibu : Ibu tak nak marah anak ibu sebab anak ibu syurga ibu, jadi ibu tunjuk dengan cara ni, ibu harap Hawa paham apa yg ibu nk tunjukkan. Kita kaum wanita, kalau tak jaga diri dan kehormatan diri, jangan marah kalau ada yang ambil kesempatan sebab kita yg bagi peluang. Hawa : Ibu..maaf kan Hawa sebab buat ibu sedih, mulai hari ini, Hawa akan berubah. Sebab Hawa nak ke syurga Allah dengan ibu.. Sayang ibu.. Sumber : facebook Amir Zarith Sumber Sekadar gwmbar hiasan

Wanita – Zina yang kamu lakukan tanpa kamu sedari

 

Tahukah anda, wanita dikatakan penghuni syurga? Dan anda wanita, kamulah manusia yang amat mudah untuk masuk syurga. Namun disebalik kemudahan dan nikmat yang diberikan oleh Allah, diturunkan juga dugaan dan cabaran untuk menguji wanita.

Banyak perkara yang dianggap zina namun kini telah menjadi kebiasaan dibuat oleh para wanita. Bagi mereka, perkara tersebut sudah biasa sehinggakan benda tersebut menjadi keperluan sedangkan ianya adalah dikategorikan sebagai zina. Antara perkara tersebut ialah :

 

1. Riba

hqdefault (1)

Bukan nak kata wanita mengamalkan riba, tapi kajian menunjukkan bahawa ramai wanita kini yang cenderung melakukan perniagaan sama ada online, atau pun di kedai-kedai. Ambil contoh penjual di facebook sahaja, hampir 70% adalah wanita. Tak salah berniaga, namun bila berniaga, anda terdedah kepada perbuatan Riba. Mata manusia tidak kebal, mudah dibutakan oleh wang ringgit, oleh itu para wanita yang berniaga di sana, beringatkan bahawa Riba itu adalah zina. Dan yang perlu wanita ketahui jika riba itu dosanya sangat besar daripada berzina 36 kali.

Bahkan menurut sabda Rasulullah SAW :

“Riba itu 73 pintu (dosa) Yang paling ringan adalah sama seperti dosa seseorang yang menzinai ibu kandungnya sendiri” (HR Alhakim dan Al Baihaqi).

2. Memakai pewangi(porfume)

Memakai pewangi adalah tidak salah, tetapi mestilah dengan niat yang betul. Bagi wanita, memakai pewangi adalah kebiasaan dan kemestian namun jika wanita memakai pewangi kerana ingin lelaki-lelaki di luar sana menciumnya, atau bertujuan menarik perhatian lelaki, maka memakai pewangi itu dianggap zina.

Dalam hadis Rasulullah bersabda :

“Wanita sesiapa sahaja yang memakai pewangi kemudian melewati pada suatu kaum supaya mereka mencium bau pewangi itu maka perempuan itu dianggap berzina” (HR An Nasa’i)”.

Wanita adalah amat digalakkan bercantik-cantik dan memakai wangian untuk suami tercinta.

womens

3. Bersentuhan Kulit dengan lelaki bukan mahram

Perkara ini sudah menjadi kebiasaan. Berjabat tangan misalnya dengan lelaki yang bukan mahram adalah haram. Jangankan kerana pangkat, wanita-wanita ini menyentuh kulit-kulit bagi mereka yang tidak dibolehkan bersentuhan. Sebagai contoh, Seorang Menteri/orang kuat/berpengaruh datang ke tempat anda dan menghulur tangan untuk berjabat, anda wanita, bukan mahramnya, adalah haram untuk menyambutnya. Namun lihatlah sekeliling anda. Tepuk dada tanya diri sendiri.

cara-jabat-tangan

Bahkan wanita yang telah melakukan sentuhan tangan dengan lelaki yang bukan mahramnya ini dianggap seperti berzina dengan azab yang paling dahsyat oleh Allah SWT.

Rasulullah bersabda: ” Zina tangan adalah dengan meraba (Menyentuh)” (HR Muslim).

Hati-hati anda wanita..

4. Menyukai sesama jenis.

Menurut statistik jumlah wanita lesbian pada masa kini berbanding dahulu, semakin ramai wanita yang cenderung menjadi minat sesama jenis. Hal ini mungkin disebabkan pengaruh tidak baik melalui media sosial, dan internet yang menyebabkan wanita ingin mencuba “bagaimana menjalinkan hubungan dengan sesama mereka”. Ada pandangan mengatakan hubungan sesama jenis ini lebih baik daripada hubungan berlainan jenis, memandangkan bagi mereka hubungan sejenis ini tidak menyebabkan mereka mengandung, dan sewaktu dengannya.

Dalam kitab Ad Dawaa’, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dijelaskan jika perbuatan lesbian ini membuat pelakunya dikategorikan sebagai pezina.

“Disebutkan dalam sebagaian Atsar yang Marfu’: “Jika Seorang wanita mendatangi wanita yang lain maka keduanya adalah penzina ” tulis Ibnu Qayyim”.

images.jpg

5. Mata, Telinga, Lisan

Dan satu lagi perkara yang dikategorikan zina namun bagi wanita pada masa kini adalah menjadi satu kebiasaan ialah zina melalui mata, telinga dan lisan. Anda bercakap sesuatu dan percakapan itu boleh menaikkan nafsu syahwat, maka percakapan itu adalah zina(tidak bila bercakap dengan suami). Jika anda mendegar sesuatu dan menyebabkan anda menjadi bernafsu, pendengaran anda itu dianggap berzina. Dan jika anda melihat sesuatu dan penglihatan itu menyebabkan anda bernafsu syahwat, makan perbuatan melihat itu dianggap berzina.

Wanita walaupun dengan perkataan “i love you” ataupun “ummuah” dan jika perkataan yang anda luahkan atau anda tulis menyebabkan kaum berlainan jenis mahupun sesama jenis naik syahwat, maka itu adalah berzina.

fakta-unik-tentang-wanita

 

Hati-hati para wanita.

(semua gambar adalah sekadar hiasan)

 

 

Wanita – Zina yang kamu lakukan tanpa kamu sedari

 

Tahukah anda, wanita dikatakan penghuni syurga? Dan anda wanita, kamulah manusia yang amat mudah untuk masuk syurga. Namun disebalik kemudahan dan nikmat yang diberikan oleh Allah, diturunkan juga dugaan dan cabaran untuk menguji wanita.

Banyak perkara yang dianggap zina namun kini telah menjadi kebiasaan dibuat oleh para wanita. Bagi mereka, perkara tersebut sudah biasa sehinggakan benda tersebut menjadi keperluan sedangkan ianya adalah dikategorikan sebagai zina. Antara perkara tersebut ialah :

 

1. Riba

hqdefault (1)

Bukan nak kata wanita mengamalkan riba, tapi kajian menunjukkan bahawa ramai wanita kini yang cenderung melakukan perniagaan sama ada online, atau pun di kedai-kedai. Ambil contoh penjual di facebook sahaja, hampir 70% adalah wanita. Tak salah berniaga, namun bila berniaga, anda terdedah kepada perbuatan Riba. Mata manusia tidak kebal, mudah dibutakan oleh wang ringgit, oleh itu para wanita yang berniaga di sana, beringatkan bahawa Riba itu adalah zina. Dan yang perlu wanita ketahui jika riba itu dosanya sangat besar daripada berzina 36 kali.

Bahkan menurut sabda Rasulullah SAW :

“Riba itu 73 pintu (dosa) Yang paling ringan adalah sama seperti dosa seseorang yang menzinai ibu kandungnya sendiri” (HR Alhakim dan Al Baihaqi).

2. Memakai pewangi(porfume)

Memakai pewangi adalah tidak salah, tetapi mestilah dengan niat yang betul. Bagi wanita, memakai pewangi adalah kebiasaan dan kemestian namun jika wanita memakai pewangi kerana ingin lelaki-lelaki di luar sana menciumnya, atau bertujuan menarik perhatian lelaki, maka memakai pewangi itu dianggap zina.

Dalam hadis Rasulullah bersabda :

“Wanita sesiapa sahaja yang memakai pewangi kemudian melewati pada suatu kaum supaya mereka mencium bau pewangi itu maka perempuan itu dianggap berzina” (HR An Nasa’i)”.

Wanita adalah amat digalakkan bercantik-cantik dan memakai wangian untuk suami tercinta.

womens

3. Bersentuhan Kulit dengan lelaki bukan mahram

Perkara ini sudah menjadi kebiasaan. Berjabat tangan misalnya dengan lelaki yang bukan mahram adalah haram. Jangankan kerana pangkat, wanita-wanita ini menyentuh kulit-kulit bagi mereka yang tidak dibolehkan bersentuhan. Sebagai contoh, Seorang Menteri/orang kuat/berpengaruh datang ke tempat anda dan menghulur tangan untuk berjabat, anda wanita, bukan mahramnya, adalah haram untuk menyambutnya. Namun lihatlah sekeliling anda. Tepuk dada tanya diri sendiri.

cara-jabat-tangan

Bahkan wanita yang telah melakukan sentuhan tangan dengan lelaki yang bukan mahramnya ini dianggap seperti berzina dengan azab yang paling dahsyat oleh Allah SWT.

Rasulullah bersabda: ” Zina tangan adalah dengan meraba (Menyentuh)” (HR Muslim).

Hati-hati anda wanita..

4. Menyukai sesama jenis.

Menurut statistik jumlah wanita lesbian pada masa kini berbanding dahulu, semakin ramai wanita yang cenderung menjadi minat sesama jenis. Hal ini mungkin disebabkan pengaruh tidak baik melalui media sosial, dan internet yang menyebabkan wanita ingin mencuba “bagaimana menjalinkan hubungan dengan sesama mereka”. Ada pandangan mengatakan hubungan sesama jenis ini lebih baik daripada hubungan berlainan jenis, memandangkan bagi mereka hubungan sejenis ini tidak menyebabkan mereka mengandung, dan sewaktu dengannya.

Dalam kitab Ad Dawaa’, Ibnu Qayyim Al Jauziyah dijelaskan jika perbuatan lesbian ini membuat pelakunya dikategorikan sebagai pezina.

“Disebutkan dalam sebagaian Atsar yang Marfu’: “Jika Seorang wanita mendatangi wanita yang lain maka keduanya adalah penzina ” tulis Ibnu Qayyim”.

images.jpg

5. Mata, Telinga, Lisan

Dan satu lagi perkara yang dikategorikan zina namun bagi wanita pada masa kini adalah menjadi satu kebiasaan ialah zina melalui mata, telinga dan lisan. Anda bercakap sesuatu dan percakapan itu boleh menaikkan nafsu syahwat, maka percakapan itu adalah zina(tidak bila bercakap dengan suami). Jika anda mendegar sesuatu dan menyebabkan anda menjadi bernafsu, pendengaran anda itu dianggap berzina. Dan jika anda melihat sesuatu dan penglihatan itu menyebabkan anda bernafsu syahwat, makan perbuatan melihat itu dianggap berzina.

Wanita walaupun dengan perkataan “i love you” ataupun “ummuah” dan jika perkataan yang anda luahkan atau anda tulis menyebabkan kaum berlainan jenis mahupun sesama jenis naik syahwat, maka itu adalah berzina.

fakta-unik-tentang-wanita

 

Hati-hati para wanita.

(semua gambar adalah sekadar hiasan)

 

 

Up ↑