Mitos atau Fakta! Minum air berais tidak baik untuk kesihatan?

70% daripada tubuh badan manusia terdiri daripada air. Pendek kata kita memerlukan air lebih banyak berbanding makanan. Tubuh badan manusia memerlukan paling kurang 1.5 litre sehari(seseorang yang tidak mengeluarkan peluh) iaitu sebanyak 8 gelas(agak-agak 8 gelas kot). Berlainan jika anda mengeluarkan peluh kerana bersukan atau bekerja, anda perlu lebih daripada 8 gelas air untuk menampung keperluan tubuh.

Sudah menjadi kebiasaan kita meminum air yang berais terutama ketika cuaca panas. Ada yang mengatakan minum air berais ini tidak baik untuk kesihatan? betul ke? Jom baca penerangan di bawah.

times-to-drink-water.jpg

Mitos!

Air berais banyak memberi perkara yang positif terhadap tubuh badan. Air berais ini yang diklasifikasikan sebagai air(apa-apa air minuman) yang diletakkan ais supaya suhunya lebih sejuk daripada suhu persekitaran. Apa sumbangan air minuman berais terhadap tubuh badan?

  1. Sebagai ejen yang menyejukkan tubuh badan ketika panas terik.
  2. Air sejuk lebih cepat diserap ke dalam badan berbanding air panas. Sesuai meminum air sejuk berais ketika panas terik untuk mendapatkan kembali tenaga dan oksigen dengan cepat.

Fakta!

Air berais juga mendatangkan perkara yang kurang baik terhadap tubuh badan manusia apabila diambil pada waktu yang kurang tepat. Selalunya kita mengambil air sejuk pada waktu selepas makan atau semasa makan. Pengambilan air berais pada waktu tersebut akan menyebabkan:

  1. Sistem pencernaan tidak berfungsi dengan baik.
  2. Ais dapat menjadikan lemak dalam makanan menjadi pepejal(beku)
  3. pengurangan terhadap imunisasi badan kerana badan akan menghasilkan mukus yang berlebihan apabila mengambil air berais dan menyebabkan imunisasi tubuh badan berkurang

 

Makanan apa pun akan menjadi kurang baik kepada tubuh badan apabila diambil secara berlebihan. Ingat tu. Semoga bermanfaat.

Advertisements

Mitos atau Fakta! Kereta Auto lebih kuat makan minyak daripada kereta Manual?

Kereta manual pernah mendominasi pasaran pada suatu masa dahulu. Pada ketika itu, pembelian kereta automatik ini masih kurang kerana kecekapan kereta automatik yang masih lemah. Namun kini kereta manual dilihat semakin pupus. Lihat sahaja contoh kereta keluaran tempatan iaitu Produa Myvi. Kalau dahulunya pengeluaran kereta manual lebih banyak berbanding automatik, namun kini Myvi terbaru(2018) hanya mengeluarkan satu varian Myvi manual di pasaran. Kenapa ya?

automatic-vs-manual.jpg

Bercakap mengenai fuel consumption berbanding manual dengan auto, adakah benar atau hanya mitos semata-mata. Baik lah ini jawapannya.

Mitos dan Fakta! Baca di bawah untuk mengetahui selanjutnya.

Fakta!

USC70CHC302B021001
Chevrolet Cruze Eco

Mengapa fakta? Ambil kira keluaran kereta automatik 5 tahun kebelakang, kebanyakan kereta automatik ini dikatakan kuat makan minyak. Hal ini telah dikatakan oleh Albert Clark yang juga penulis mengenai kereta. Sememangnya terbukti kereta auto “kuat makan minyak” berbanding manual. Hal ini disebabkan ketidakcekapan sistem komputer enjin pada ketika itu. Juga disebabkan oleh pelbagai perbezaan teknologi pada setiap kenderaan. Satu lagi contoh yang dibuat oleh fueleconomi.gov mengatakan Sebuah kereta Chevrolet Cruze Eco memakan minyak 24 mpg bagi varian manual berbanding varian auto iaitu sebanyak 31mpg ketika bersiar-siar di kawasan bandar. Mungkin benar! atau…

Mitos!

2014_ford_focus_angularfront
Ford Focus 2014

Namun begitu, sesuai mengikut peredaran zaman, ungkapan kereta auto kuat makan minyak ini tidak lagi releven. Semakin banyak teklonogi yang dibangunkan untuk menghasilkan enjin yang lebih jimat minyak. Sebagai contoh menurut fueleconomy.gov mengatakan bahawa kereta Ford Focus 2014 yang menkomsumsi minyak sebanyak 31mpg bagi kereta manual dan 30mpg bagi kereta auto dalam jarak perjalanan yang sama. Ada lagi contoh yang lain iaitu Nisan Versa yang juga menunjukkan bahawa kereta auto mereka lebih jimat minyak berbanding manual.

Dengan adanya teknologi eco yang ada pada kereta moden, kereta automatik semakin bijak dan jimat. Kereta automatik kini sudah setanding dengan kereta manual dalam pelbagai aspek. Kereta automatik juga kini semakin selamat apabila telah dilengkapi dengan anti collision yang mengelakkan kita terlanggar pada benda yang ada dihadapan kereta kita. Bukankah itu pilihan bijak?

Kesimpulan.

results-gauges.jpg

Kesimpulannya peratusan penggunaan minyak bagi sesebuah kereta itu bergantung kepada teknologi dan juga penggunaan. Jika anda sering memandu laju dan membrek secara mengejut juga meningkatkan penggunaan bahan bakar kereta anda. Jika anda ingin membeli kereta, admin menasihatkan agar anda memilih kenderaan yang telah ditakrifkan sebagai kereta eco(ekonomi) yang semakin trend di pasaran. Anda tidak perlu mencari kenderaan mahal keluaran negara lain, tetapi anda boleh sendiri melihat teknologi demikian pada kenderaan lokal kita pada masa kini. Ada yang mengatakan kos membaiki kenderaan automatik tinggi berbanding manual? Ada benarnya namun kenderaan pada masa semakin rendah kos alat gantinya. Selain itu pengeluaran alat ganti manual akan semakin pupus memandangkan kenderaan auto sudah mendominasi jalan raya.

Perodua-Myvi-three-door-1-e1511746162164-630x331
Myvi 2018 1.3 Manual.

Mitos atau fakta? : Kaedah periksa madu asli dengan semut…

bee-2286122_960_720
Madu lebah yang dipelihara (sumber:google)

Madu merupakan antara makanan yang paling berkhasiat yang boleh kita temui di muka bumi. Banyak jenis madu yang ada yang mana jenis madu ini biasanya ditentukan oleh si pengumpulnya(lebah madu). Ada macam-macam jenis lebah madu yang bekerja keras melawat ribuan bunga dan mengumpulkannya.

Kerana permintaan madu yang amat tinggi dalam pasaran, ramai peniaga madu lebah ini telah mencampurkan bahan-bahan tertentu untuk mengaut keuntungan. Biasanya peniaga madu akan mencampurkan air gula untuk menambahkan kuantiti madu dan menjualnya sama dengan harga madu asli.

MADU2e
Madu lebah yang sedia dipasarkan

Oleh yang demikian, sebagai pembeli perlulah memeriksa ketulenan madu yang dibeli di pasaran jika ingin mendapatkan madu yang asli bagi mengelakkan diri tertipu. Ada yang mengatakan bahawa Madu dapat dipastikan keasliannya dengan menggunakan semut. Sekiranya madu tersebut dihinggapi oleh semut, maka madu itu bukan madu asli.

Honeypot ants (Myrmecocystus mimicus) at Oakland Zoo
Sekumpulan semut membawa balik madu daripada sarang lebah ke sarang semut (Sumber : Google)

Mitos atau Fakta? 

Jawapannya ialah Mitos semata-mata.

Semut merupakan haiwan semulajadi ciptaan Allah yang amat unik. Semut lebih tertarik kepada madu asli kerana nutrisi yang ada pada madu itu amat baik. Sedangkan semut makluk Tuhan yang kecil ini pun mengetahuinya. Kajian pernah dijalankan oleh sekumpulan penyelidik di eropah untuk mengkaji kebenarannya. Ternyata ada semut yang tidak tertarik pada madu lebah. Namun begitu banyak jenis semut yang memilih untuk menjadikan madu sebagai salah satu senarai makanan pilihan mereka. Selain daripada itu, madu mempunyai pelbagai flavor bergantung pada bunga-bunga asal madu tersebut. Ada sesetengah perisa(flavor) tersebut tidak disukai oleh semut. Namun Masih belum ada kajian yang mendalam mengenai perkara ini.

lechenie-akne-syrym-medom-524x3491

Oleh itu, menggunakan semut untuk memastikan keaslian madu adalah MITOS dan keputusannya tidak boleh diterima pakai kerana ada semut yang tertarik pada madu dan ada juga semut yang tidak tertarik pada madu.

Tips mengenalpasti madu asli.

madu asli
Madu asli tidak larut dalam air pada gelas sebelah kanan. (Sumber : Google)

Gunakan tips berikut untuk mengenalpasti keaslian madu

  1. Madu mempunyai berat jisim yang berlainan daripada air. Jika madu dimasukkan ke dalam gelas kaca yang berisi air, madu asli akan berkumpul di dasar gelas kerana madu asli mempunyai ketumpatan yang lebih berbanding air. Jika madu itu larut di dalam air (walaupun anda tidak membancuhnya) maka itu adalah madu yang telah dicampurkan air gula atau bahan-bahan lain.

Itu sahaja perkongsian pada kali ini. Semoga bermanfaan kepada anda semua.

Chill! ^_^

Mitos atau fakta? Bateri telefon akan rosak jika terlebih cas…

Asalamualaikum dan salam sejahtera. Episod mitos atau fakta yang pertama daripada admin, ramai yang bertanyakan mengenai beteri telefon, adakah bateri telefon akan rosak jika terlebih cas?

download

Ramai antara anda yang pernah melakukan ini bukan? maksud admin, terlebih mengecas telefon. Kebanyakan kita sibuk dengan urusan seharian dan mengambil keputusan untuk mengecas telefon kita sebelum tidur. Telefon kita akan sepenuhnya dicas pada jam 3 pagi(contoh), tapi kita bangun jam 7 pagi. Apa yang berlaku, telefon terlebih cas bukan. Ramai berpendapat bahawa bateri akan rosak dan boleh menyebabkan terbakar jika terlebih cas.

Okay, keputusannya ialah, ini adalah Mitos dan juga Fakta.

Mitos :

Bateri telefon pintar yang ada pada masa kini telah dilengkapi dengan sistem yang cukup pintar, yang mana jika telefon kita telah dicas penuh, ia akan berhenti mengecas secara automatik walaupun masih bersambung dengan pengecas. tak caya? buat banyak research. Yela, mesti syarikat pembikinan telefon ini telah memikirkan masalah ini dan membuat penyelesaiannya. perkara ini sdah lama berlaku, so, dah banyak pembaharuan dilakukan. Maka anda di luar sana, tak perlu risau jika bateri terlebih cas, kerana itu adalah mustahil bagi telefon-telefon yang serba canggih kini. Namun kita beringat-ingatlah, jangan la sengaja terlebih cas kan.

CR-Magazine-Hero-how-to-maximize-your-smartphone-battery-life-11-16-v2-

Fakta:

Bagi telefon yang dikeluarkan 2014(anggaran) dan kebawah, ada kemungkinan perkara ini berlaku. Hal ini kerana ada peranti yang belum dipasang sistem berhenti cas secara automatik tu, yang macam ada kat hp korang zaman sekarang ni. Sebagai contoh, Nokia 3110 tu kalau lebih cas, lama2 baterinya akan kembung? bukan?

overcharge-phone.jpg

Tambahan : 

Kamu perlu mengetahui bahawa bateri telefon pintar ini ada jangka hayatnya. Akan sampai suatu masa bateri itu akan rosak, atau tidak dapat menyimpan cas dengan lama. Hal ini masih belum dapat diatasi oleh semua pengeluar peranti-peranti yang menggunakan bateri yang sebegitu. Jadi kalau telefon tu dah hangkang dah baterinya, p la kedai, tukar.

download (1).jpg

Tips memanjangkan hayat bateri peranti telefon anda :

  1. Jangan biarkan telefon anda kurang daripada 5 peratus bateri. Bateri perlu ada cas di dalamnya untuk berfungsi dengan baik. Jika bateri tidak ada cas, boleh menyebabkan bateri tersebut rosak. Nasihat admin, kalau dah 10 atau 20 peratus bateri tu, cas la dia. Itu yang terbaik untuk menjaga hayat bateri.
  2. Jangan jemur peranti anda di bawah cahaya matahari. Hal ini menyebabkan perubahan kimia dalam bateri yang boleh mengurangkan jangka hayat bateri anda.
  3. jaga telefon anda daripada masuk dalam air. Walaupun telefon anda kalis air(waterproof), jangan la sengaja menjatuhkannya di dalam air. Memang dia kata kalis air, nanti ada leaking, menyesal tak ke sudah nanti.
  4. Gunakan Power Source yang betul. Kalau dah memang peranti tu menggunakan charger yang 1.5 ma, jangan memandai guna fast charger yang outputnya 5.1 ma. Itu menyebabkan litar pada papan(board) yang berfungsi mengecas bateri akan terbakar.

 

Up ↑