“Motor Sekkung”

images (72)
Sekadar gamabr hiasan

Motor sekkung ni bermakna motosikal yang telah lama tidak digunakan. Kira macam tersadai di garaj @ di bawah pokok mangga. Sudah pasti dapat dibayangkan betapa teruknya keadaan motosikal itu. Berkulat hijau, berhabuk, berkarat & lusuh. Pelana mungkin merekah. Tangki pudar warna. Tayar sudah pasti kempis sekempis kempisnya.

Jadi, untuk hidupkan motor sekkung ni agak memeritkan. Kalau yang jenis ‘kick starter’ memang boleh lari alignment ataupun boleh putus ligamen lutut. Kalau yang ‘electric starter’ memang tak bunyi langsung palam pencucuh diaktifkan. Proses menghidupkan kembali motosikal ini sudah pasti memakan masa & tenaga yang banyak.

Begitulah jugak kalau kita dah lama tak solat. Untuk ‘restart’ solat setelah lama ‘berehat’ memang akan jadi satu proses yang sangat janggal. Sudah terbiasa hidup tanpa solat, maka untuk mula solat tu memang menuntut satu ‘pengorbanan’ yang luar biasa.

moto2

Pun begitu, bersolatlah. Kerana solat tanda pergantungan kita kepadaNya. Kenapa perlu bergantung kepadaNya? Sebab kita wujud keranaNya & kita bakal mati keranaNya. Nanti akan mengadapNya untuk sesi soal jawab.

DariNya, untukNya, kepadaNya. Solatlah

 

Credit to : shabaruzaman

Advertisements

Leave a Reply