0

Kereta Britain(British) Termahal dalam sejarah; 22.5 Juta Dolar Amerika

Kereta klasik yang dilancarkan oleh Sir Stirling Moss dan digambarkan sebagai “Aston Martin yang paling penting yang pernah dihasilkan” menjadi kereta buatan British yang paling berharga ketika ia dijual dengan harga $ 22.5m (£ 17.5m) pada lelongan tahunan di Monterey Car Week pada hari Jumaat .

The 1956 Aston Martin DBR1, bersamaan dengan Ferrari 250 GTO dan Mercedes-Benz 300 SLR dan hanya lima yang dibina antara tahun 1956 dan 1958. Satu yang dijual adalah casis nombor satu – model yang dibina khas yang dibangunkan oleh ketua reka bentuk, Ted Cutting.

3

 

Ini adalah siri yang pertama daripada 5 kereta lumba, yang mana salah satunya memenangi Hour of Le Mans Sport Car Race pada tahun 1959. Ketera jenis ini juga telah memenangi Nurburgring 1000 Kilometer pada tahun yang sama. Ia kemudiannya dijual dan diubah untuk kegunaan di atas jalan raya dengan sah.

 

Enjin enam silinder DBR1 berevolusi dari debutnya pada tahun 1956 walaupun perlumbaan terakhir pada tahun 1959, berakhir pada 2,992cc dan 268 hp. Enjin asala yang termasuk dalam harga kereta, tetapi kini kereta tersebut menggunakan enjin moden dan bukannya enjin yang bersejarah itu, agar dapat diubah suai untuk kegunaan perlumbaan tanpa perlu memikirkan tentang sejarah enjin tersebut.

 

Sumber artikel sepenuhnya diambil daripada : telegraph.co.uk

 

 

Advertisements

Admin

Leave a Reply